Wydawca treści Wydawca treści

urządzanie lasu

Plan Urządzenia Lasu (PUL) jest to podstawowy dokument gospodarki leśnej opracowywany dla określonego nadleśnictwa, zawierający opis i ocenę stanu lasu oraz cele, zadania i sposoby prowadzenia gospodarki leśnej. Jest on sporządzany co 10 lat, na podstawie Ustawy o lasach
w oparciu o Instrukcję Urządzania Lasu, która stanowi załącznik do Zarządzenia nr 55 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 21.11.2011 r. W Planie Urządzenia Lasu zawarte są zasady i sposoby prowadzenia trwale zrównoważonej gospodarki leśnej w lasach wielofunkcyjnych.

 

  1. Etapy wykonania projektu planu urządzenia lasu:

1. Zwołanie Komisji Założeń Planu (KZP):

Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych (RDLP) zwołuje Komisję Założeń Planu (KZP), której zadaniem jest wypracowanie „Założeń do sporządzenia projektu Planu Urządzenia Lasu” wraz z Programem Ochrony Przyrody (POP) i Prognozą oddziaływania tego planu na środowisko (POnŚ). Uczestnikami KZP są: nadleśniczy, przedstawiciele RDLP, Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych (DGLP), Zespołu Ochrony Lasu (ZOL), przedstawiciele urzędów, samorządów, przedsiębiorców leśnych oraz organizacji zainteresowanych gospodarką leśną i ochroną przyrody w lasach nadleśnictwa.

2. Złożenie wniosku przez dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych odnośnie zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganej w Prognozie oddziaływania PUL na środowisko do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ). Wniosek powinien zawierać elementy o których mowa w art.51 i art.52 ustawy z dnia 3 października 2008r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2020 r. poz. 283 t.j.).

3.Zapewnienie przez dyrektora RDLP udziału społeczeństwa w postępowaniu, poprzez podanie do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej RDLP i lokalnej prasie informacji o:

  • przystąpieniu do opracowania projektu PUL,
  • możliwościach zapoznania się z założeniami do planu oraz o miejscu ich wyłożenia do wglądu,
  • sposobie, miejscu i terminie składania uwag i wniosków,
  • właściwości rozpatrywania uwag i wniosków.

4. Wyłonienie w drodze przetargu publicznego wykonawcy projektu PUL wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko. Wykonanie prac terenowych, a następnie kameralnych przez wykonawcę planu, wykonanie zestawień zbiorczych danych inwentaryzacyjnych wraz z ich zobrazowaniem na mapach przeglądowych, zaprojektowanie wskazówek gospodarczych, aktualizację Programu Ochrony Przyrody, sporządzenie Prognozy oddziaływania planu na środowisko.

5. Zwołanie przez dyrektora RDLP Narady Techniczno-Gospodarczej (NTG). Przedmiotem Narady jest:

  • analiza gospodarki leśnej za okres obowiązywania poprzedniego Planu Urządzenia Lasu na podstawie: referatu nadleśniczego, koreferatu wykonawcy projektu PUL wraz z oceną oddziaływania na środowisko czynności gospodarczych wykonywanych zgodnie
    z dotychczasowym PUL, referatu kierownika ZOL dotyczącego kierunkowych zadań
    z zakresu ochrony lasu oraz informacji naczelnika właściwego do spraw urządzania lasu RDLP w zakresie wykonania monitoringu dotyczącego skutków realizacji planu na środowisko i obszary Natura 2000 zgodnie z ustaleniami przyjętymi w Prognozie oddziaływania na środowisko dla tego planu;
  • wnioski w sprawie ogólnej ochrony lasu na podstawie referatu Kierownika ZOL;
  • omówienie projektu Programu Ochrony Przyrody na podstawie referatu wykonawcy;
  • ocena projektu PUL na podstawie referatu wykonawcy i koreferatu nadleśniczego;
  • akceptacja lub korekta Prognozy oddziaływania Planu Urządzenia Lasu na środowisko
    na podstawie referatu wykonawcy projektu planu.

Z posiedzenia NTG wykonawca sporządza protokół, który zatwierdzany jest dyrektora RDLP. Uczestnikami NTG są: nadleśniczy, przedstawiciele RDLP, DGLP, ZOL, wykonawca, przedstawiciele jednostek naukowych jako eksperci.

6. Dyrektor RDLP bezpośrednio po podpisaniu protokołu z NTG podaje do publicznej wiadomości informacje o: możliwościach zapoznania się z projektem PUL wraz z Prognozą oddziaływania planu na środowisko; terminie i miejscu wyłożenia do wglądu projektu PUL;
o sposobie, miejscu i terminie składania uwag i wniosków.

7. Przekazanie protokołu wraz z projektem PUL oraz Prognozą oddziaływania na środowisko do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z prośbą o wydanie opinii.

8. Fakultatywne zwołanie, po uzyskaniu stosownej opinii w sprawie projektu PUL (wraz z POP oraz Prognozą) oraz ewentualnych uwag i wniosków, Komisji Projektu Planu (KPP), mającej charakter debaty publicznej - której przedmiotem jest:

  • omówienie opinii, i zgłoszonych uwag i wniosków,
  • wstępne sformułowanie uzasadnienia dotyczącego projektu PUL i ustosunkowanie się do uwag i wniosków zgłoszonych przez społeczeństwo.

9. Sporządzenie przez dyrektora RDLP, pisemnego podsumowania.

10. Skierowanie projektu PUL poprzez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych wraz
z podsumowaniem do zatwierdzenia przez ministra właściwego ds. środowiska. Po otrzymaniu pisma MŚ zatwierdzającej, Plan Urządzenia Lasu, dyrektor RDLP podaje do publicznej wiadomości informację o zatwierdzeniu planu, umożliwia zapoznanie się z jego treścią. Następnie przekazuje decyzję wraz z posumowaniem do RDOŚ oraz monitoruje oddziaływanie planu urządzenia lasu na środowisko.

 

  1. Informacje dot. obowiązujących Planów Urządzenia Lasu dostępne są na stronach BIP nadleśnictw, których obszaru plany te dotyczą.

 

  1. Tabela poniżej przedstawia okresy obowiązywania PUL dla nadleśnictw RDLP w Szczecinie:

Nr jednostki

Nazwa nadleśnictwa

PUL

początek

koniec

7

Dobrzany

2011

2020

31

Choszczno

2011

2020

8

Drawno

2012

2021

15

Kłodawa

2012

2021

16

Łobez

2012

2021

1

Barlinek

2013

2022

6

Dębno

2013

2022

28

Smolarz

2013

2022

2

Bierzwnik

2014

2023

3

Bogdaniec

2014

2023

9

Głusko

2014

2023

17

Mieszkowice

2014

2023

13

Karwin

2015

2024

18

Międzychód

2015

2024

23

Ośno Lub.

2015

2024

26

Rzepin

2015

2024

32

Lubniewice

2015

2024

33

Sulęcin

2015

2024

4

Bolewice

2016

2025

5

Chojna

2016

2025

20

Międzyzdroje

2016

2025

21

Myślibórz

2016

2025

27

Skwierzyna

2016

2025

34

Różańsko

2016

2025

10

Goleniów

2017

2026

12

Gryfino

2017

2026

29

Trzciel

2017

2026

30

Trzebież

2017

2026

14

Kliniska

2018

2027

24

Resko

2018

2027

11

Gryfice

2019

2028

19

Międzyrzecz

2019

2028

22

Nowogard

2020

2029

25

Rokita

2020

2029

35

Strzelce Kraj.

2020

2029

 

 


Polecane artykuły Polecane artykuły

Powrót

Struktura organizacyjna Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinie

Struktura organizacyjna Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinie

Struktura organizacyjna biura Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinie

Pion Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinie

Dyrektor kieruje całokształtem działalności Regionalnej Dyrekcji LP na zasadzie jednoosobowego kierownictwa i ponosi za nią odpowiedzialność, a także reprezentuje
RDLP na zewnątrz.

Wydział Organizacji i Kadr - (DO)

Zajmuje się organizacją struktur biura, całokształtem spraw pracowników biura RDLP
i kierowników nadzorowanych jednostek, zgodnie z odrębnymi regulacjami w rozumieniu Kodeksu pracy, PUZP dla PGL LP oraz innych unormowań prawnych obowiązujących w tym zakresie. Realizuje politykę personalną w RDLP oraz kadrową w zakresie doboru
i rozmieszczenia kadry kierowniczej w jednostkach organizacyjnych. Współpracuje ze związkami zawodowymi i szkołami leśnymi, prowadzi sprawy związane ze współpracą z zagranicą. Koordynuje obsługę prawną biura RDLP (z wyjątkiem kancelarii prawnej obsługującej sprawy
z zakresu stosowania ustawy PZP).

Wydział Kontroli i Audytu Wewnętrznego - (DK)

Wydział wykonuje zadania związane z kontrolą instytucjonalną oraz innymi czynnościami kontrolnymi w komórkach organizacyjnych RDLP, nadleśnictwach, zakładach LP nadzorowanych przez Dyrektora, koordynuje sprawy związane z załatwianiem skarg
i wniosków. Współpracuje z Głównym Inspektorem LP oraz organami kontroli państwowej.

Wydział Promocji i Mediów - (DR)

Realizuje zadania związane z prowadzeniem polityki informacyjnej, zapewnieniem sprawnej komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. Koordynuje działania w zakresie public relations. Zajmuje się obsługą i prowadzeniem konferencji prasowych, spotkań z mediami, organizowaniem wystąpień dyrektora w mediach oraz innych imprezach promocyjno-informacyjnych. Koordynuje i nadzoruje sprawy związane z: edukacją leśną społeczeństwa, zagospodarowaniem turystycznym lasu, funkcjonowaniem strony internetowej, mediów społecznościowych i Biuletynu Informacji Publicznej, pracami naukowo-badawczymi, organizacją (z wyłączeniem organizacji struktur biura RDLP i jednostek nadzorowanych). Koordynuje i nadzoruje sprawy związane z Leśnymi Kompleksami Promocyjnymi.

Inspektor Ochrony Danych - (DD)

Stanowisko ds. ochrony danych osobowych pełni funkcję inspektora ochrony danych
w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych, we wszystkich jednostkach organizacyjnych RDLP w Szczecinie. Inspektor Ochrony Danych jest włączany we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych, inicjuje, koordynuje, opiniuje, nadzoruje
i kontroluje, prowadzoną wspólnie dla wszystkich jednostek organizacyjnych RDLP politykę ochrony danych. Współpracuje aktywnie z wszystkimi administratorami danych osobowych wchodzącymi w skład RDLP (kierownikami jednostek organizacyjnych) oraz z podmiotami przetwarzającymi.

Stanowisko Regionalnego Inspektora Straży Leśnej - (DS)

Wspiera, nadzoruje i koordynuje realizację zadań z zakresu ochrony lasu przed szkodnictwem leśnym oraz zarządzania w sytuacjach kryzysowych. Nadzoruje i koordynuje działania Grupy Interwencyjnej Straży Leśnej. Współpracuje ze służbami mundurowymi i administracją publiczną w zakresie zwalczania szkodnictwa leśnego i reagowania kryzysowego. Prowadzi nadzór i kontrolę ww. spraw w jednostkach podległych.

Zespół ds. Współpracy z Otoczeniem Regionalnym – (DW)

Kreuje oraz wspiera działania z zakresu kształtowania relacji z otoczeniem RDLP w Szczecinie.


Pion Zastępcy Dyrektora ds. Gospodarki Leśnej

Zastępca Dyrektora ds. gospodarki leśnej kieruje realizacją zadań z zakresu zagospodarowania lasu. 

Wydział Hodowli Lasu - (ZH)

Przygotowuje, wspiera, koordynuje oraz nadzoruje w jednostkach podległych zadaniazwiązane z nasiennictwem, selekcją, szkółkarstwem, hodowlą lasu, zadrzewieniami, nadzorem nad lasami niestanowiącymi własności Skarbu Państwa oraz certyfikacją gospodarki leśnej.

Wydział Ochrony Lasu - (ZO)

Inicjuje, nadzoruje oraz prowadzi pomoc merytoryczną w zakresie utrzymania należytego stanu zdrowotnego i sanitarnego lasów, zabezpieczania przed szkodami ze strony
czynników biotycznych, abiotycznych i antropogenicznych (z wyłączeniem szkodnictwa leśnego i ochrony ppoż. terenów leśnych). Koordynuje, wspiera oraz nadzoruje w jednostkach podległych zadania związane z gospodarką łowiecką.

Zespół ds. Ochrony Zasobów Przyrodniczych - (ZZ)

Zespół ds. Ochrony Zasobów Przyrodniczych koordynuje i prowadzi całokształt spraw z zakresu ochrony przyrody i środowiska, ochrony dziedzictwa kulturowego i gospodarki
wodnej.

Wydział Zarządzania Zasobami Leśnymi - (ZS)

Organizuje, koordynuje wspiera i nadzoruje całokształt zadań z zakresu stanu posiadania, postępowań z zakresu ochrony gruntów rolnych i leśnych oraz wyłączeń z produkcji.

Wydział Urządzania Lasu i Geoinformatyki - (ZU)

Do zadań Wydziału należy prowadzenie całokształtu zagadnień w zakresie urządzania lasu, Systemu Informacji Przestrzennej, a także tworzenia, dzielenia, łączenia i likwidacji oraz określania zasięgu terytorialnego nadleśnictw i obrębów leśnych – koordynowanie, wspieranie i nadzorowanie nadleśnictw w tym zakresie.

Stanowisko ds. Ochrony Przeciwpożarowej - (ZP)

Inicjuje, nadzoruje oraz prowadzi pomoc merytoryczną w zakresie ochrony przeciwpożarowej obszarów leśnych, zarządzania kryzysowego oraz systemu łączności radiowej na terenie RDLP w Szczecinie.
 

Pion Zastępcy Dyrektora ds. Ekonomicznych

Zastępca Dyrektora ds. ekonomicznych kieruje realizacją zadań z zakresu pionu ekonomicznego. 

Wydział Księgowości – (EK)

Prowadzi rachunkowość, rozliczenia podatkowe i finansowe, w tym obsługę pracowników RDLP z tytułu wynagrodzeń i innych rozliczeń osobowych oraz wspiera, koordynuje i nadzoruje jednostki organizacyjne w zakresie ewidencji księgowej, sprawozdawczości, finansowania
i kredytowania.

Wydział Analiz i Planowania - (EP)

Prowadzi sprawy związane z opracowywaniem planów i analiz ekonomicznych oraz współuczestniczy w przygotowywaniu właściwych sprawozdań, opinii a także sprawuje nadzór nad realizacją planów finansowo-gospodarczych. Wspiera, koordynuje i nadzoruje jednostki
w tym zakresie.  Nadzoruje i koordynuje działalność zakładów LP o zasięgu regionalnym oraz Ośrodków Wypoczynkowych i Szkoleniowych.

Wydział Marketingu  - (EM)

Prowadzi pomoc merytoryczną, koordynuje i nadzoruje działalność jednostek w zakresie sprzedaży drewna, polityki cenowej, handlowej i marketingowej z zachowaniem zasady racjonalnego wykorzystania surowca drzewnego. Prowadzi analizę rynków oraz sprawy związane z realizacją umów w zakresie obrotu drewnem. Prowadzi całokształt spraw związanych z promocją drewna oraz usługami z zakresu sprzedaży i spedycji drewna  oferowanymi przez nadzorowane jednostki.

Wydział Infrastruktury Leśnej - (EL)

Koordynuje i nadzoruje sprawy dotyczące budownictwa ogólnego, drogowego, wodnego, postępu techniczno-technologicznego, transportu, wykorzystania maszyn i urządzeń
w leśnictwie.

Wydział Informatyki – (EI)

Realizuje zadania związane z organizacją, nadzorem, rozwojem, utrzymaniem  oraz zapewnieniem bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych, w szczególności SILP
w jednostkach organizacyjnych oraz biurze RDLP. Prowadzi czynności związane z serwisem sprzętu, szkoleniami i ochroną praw autorskich oprogramowania w biurze RDLP.

Wydział Administracji - (EA)

Prowadzi całokształt spraw związanych z administrowaniem majątkiem RDLP w tym pomieszczeniami i środkami transportowymi, zaopatrywaniem pracowników w materiały biurowe, środki techniczne, umundurowanie, sprzęt itp. oraz zabezpieczeniem bieżących potrzeb. Prowadzi kancelarię biura RDLP oraz archiwum zakładowe, koordynuje sprawy związane ze stosowaniem instrukcji kancelaryjnej i archiwalnej. Prowadzi obsługę sekretariatu Dyrektora.

Zespół ds. Zamówień Publicznych - (EZ)

Prowadzi całokształt spraw z zakresu stosowania procedur zamówień publicznych w biurze RDLP i udziela wsparcia w tym zakresie nadzorowanym jednostkom. Koordynuje i nadzoruje kontraktowanie oraz realizację usług leśnych w jednostkach. Współpracuje na szczeblu RDLP
z przedstawicielami przedsiębiorczości leśnej.

Wydział Użytkowania Lasu - (EU)
Stanowisko Pracy Brakarza Regionalnego – (EU.B)

Prowadzi pomoc merytoryczną, koordynuje i nadzoruje działalność jednostek w zakresie użytkowania lasu (głównego i ubocznego), w tym pozyskiwania surowca drzewnego
z zachowaniem zasady racjonalnego jego wykorzystania. Prowadzi analizę systemów wykonawstwa prac pozyskaniowych oraz sprawy związane z funkcjonowaniem stanowiska pracy brakarza regionalnego, normalizacją i certyfikacją prac z zakresu użytkowania lasu.

Wydział Projektów Rozwojowych (ER)

Wydział prowadzi, koordynuje i nadzoruje sprawy związane z wdrażaniem projektów rozwojowych, projektów realizowanych ze środków pomocowych krajowych i europejskich.

 

Opr.: Wydział Organizacji i Kadr RDLP w Szczecinie