Asset Publisher
urządzanie lasu
Plan Urządzenia Lasu (PUL) jest to podstawowy dokument gospodarki leśnej opracowywany dla określonego nadleśnictwa, zawierający opis i ocenę stanu lasu oraz cele, zadania i sposoby prowadzenia gospodarki leśnej. Jest on sporządzany co 10 lat, na podstawie Ustawy o lasach
w oparciu o Instrukcję Urządzania Lasu, która stanowi załącznik do Zarządzenia nr 55 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 21.11.2011 r. W Planie Urządzenia Lasu zawarte są zasady i sposoby prowadzenia trwale zrównoważonej gospodarki leśnej w lasach wielofunkcyjnych.
- Etapy wykonania projektu planu urządzenia lasu:
1. Zwołanie Komisji Założeń Planu (KZP):
Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych (RDLP) zwołuje Komisję Założeń Planu (KZP), której zadaniem jest wypracowanie „Założeń do sporządzenia projektu Planu Urządzenia Lasu” wraz z Programem Ochrony Przyrody (POP) i Prognozą oddziaływania tego planu na środowisko (POnŚ). Uczestnikami KZP są: nadleśniczy, przedstawiciele RDLP, Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych (DGLP), Zespołu Ochrony Lasu (ZOL), przedstawiciele urzędów, samorządów, przedsiębiorców leśnych oraz organizacji zainteresowanych gospodarką leśną i ochroną przyrody w lasach nadleśnictwa.
2. Złożenie wniosku przez dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych odnośnie zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganej w Prognozie oddziaływania PUL na środowisko do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ). Wniosek powinien zawierać elementy o których mowa w art.51 i art.52 ustawy z dnia 3 października 2008r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2020 r. poz. 283 t.j.).
3.Zapewnienie przez dyrektora RDLP udziału społeczeństwa w postępowaniu, poprzez podanie do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej RDLP i lokalnej prasie informacji o:
- przystąpieniu do opracowania projektu PUL,
- możliwościach zapoznania się z założeniami do planu oraz o miejscu ich wyłożenia do wglądu,
- sposobie, miejscu i terminie składania uwag i wniosków,
- właściwości rozpatrywania uwag i wniosków.
4. Wyłonienie w drodze przetargu publicznego wykonawcy projektu PUL wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko. Wykonanie prac terenowych, a następnie kameralnych przez wykonawcę planu, wykonanie zestawień zbiorczych danych inwentaryzacyjnych wraz z ich zobrazowaniem na mapach przeglądowych, zaprojektowanie wskazówek gospodarczych, aktualizację Programu Ochrony Przyrody, sporządzenie Prognozy oddziaływania planu na środowisko.
5. Zwołanie przez dyrektora RDLP Narady Techniczno-Gospodarczej (NTG). Przedmiotem Narady jest:
- analiza gospodarki leśnej za okres obowiązywania poprzedniego Planu Urządzenia Lasu na podstawie: referatu nadleśniczego, koreferatu wykonawcy projektu PUL wraz z oceną oddziaływania na środowisko czynności gospodarczych wykonywanych zgodnie
z dotychczasowym PUL, referatu kierownika ZOL dotyczącego kierunkowych zadań
z zakresu ochrony lasu oraz informacji naczelnika właściwego do spraw urządzania lasu RDLP w zakresie wykonania monitoringu dotyczącego skutków realizacji planu na środowisko i obszary Natura 2000 zgodnie z ustaleniami przyjętymi w Prognozie oddziaływania na środowisko dla tego planu; - wnioski w sprawie ogólnej ochrony lasu na podstawie referatu Kierownika ZOL;
- omówienie projektu Programu Ochrony Przyrody na podstawie referatu wykonawcy;
- ocena projektu PUL na podstawie referatu wykonawcy i koreferatu nadleśniczego;
- akceptacja lub korekta Prognozy oddziaływania Planu Urządzenia Lasu na środowisko
na podstawie referatu wykonawcy projektu planu.
Z posiedzenia NTG wykonawca sporządza protokół, który zatwierdzany jest dyrektora RDLP. Uczestnikami NTG są: nadleśniczy, przedstawiciele RDLP, DGLP, ZOL, wykonawca, przedstawiciele jednostek naukowych jako eksperci.
6. Dyrektor RDLP bezpośrednio po podpisaniu protokołu z NTG podaje do publicznej wiadomości informacje o: możliwościach zapoznania się z projektem PUL wraz z Prognozą oddziaływania planu na środowisko; terminie i miejscu wyłożenia do wglądu projektu PUL;
o sposobie, miejscu i terminie składania uwag i wniosków.
7. Przekazanie protokołu wraz z projektem PUL oraz Prognozą oddziaływania na środowisko do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z prośbą o wydanie opinii.
8. Fakultatywne zwołanie, po uzyskaniu stosownej opinii w sprawie projektu PUL (wraz z POP oraz Prognozą) oraz ewentualnych uwag i wniosków, Komisji Projektu Planu (KPP), mającej charakter debaty publicznej - której przedmiotem jest:
- omówienie opinii, i zgłoszonych uwag i wniosków,
- wstępne sformułowanie uzasadnienia dotyczącego projektu PUL i ustosunkowanie się do uwag i wniosków zgłoszonych przez społeczeństwo.
9. Sporządzenie przez dyrektora RDLP, pisemnego podsumowania.
10. Skierowanie projektu PUL poprzez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych wraz
z podsumowaniem do zatwierdzenia przez ministra właściwego ds. środowiska. Po otrzymaniu pisma MŚ zatwierdzającej, Plan Urządzenia Lasu, dyrektor RDLP podaje do publicznej wiadomości informację o zatwierdzeniu planu, umożliwia zapoznanie się z jego treścią. Następnie przekazuje decyzję wraz z posumowaniem do RDOŚ oraz monitoruje oddziaływanie planu urządzenia lasu na środowisko.
- Informacje dot. obowiązujących Planów Urządzenia Lasu dostępne są na stronach BIP nadleśnictw, których obszaru plany te dotyczą.
- Tabela poniżej przedstawia okresy obowiązywania PUL dla nadleśnictw RDLP w Szczecinie:
Nr jednostki |
Nazwa nadleśnictwa |
PUL |
|
początek |
koniec |
||
7 |
Dobrzany |
2011 |
2020 |
31 |
Choszczno |
2011 |
2020 |
8 |
Drawno |
2012 |
2021 |
15 |
Kłodawa |
2012 |
2021 |
16 |
Łobez |
2012 |
2021 |
1 |
Barlinek |
2013 |
2022 |
6 |
Dębno |
2013 |
2022 |
28 |
Smolarz |
2013 |
2022 |
2 |
Bierzwnik |
2014 |
2023 |
3 |
Bogdaniec |
2014 |
2023 |
9 |
Głusko |
2014 |
2023 |
17 |
Mieszkowice |
2014 |
2023 |
13 |
Karwin |
2015 |
2024 |
18 |
Międzychód |
2015 |
2024 |
23 |
Ośno Lub. |
2015 |
2024 |
26 |
Rzepin |
2015 |
2024 |
32 |
Lubniewice |
2015 |
2024 |
33 |
Sulęcin |
2015 |
2024 |
4 |
Bolewice |
2016 |
2025 |
5 |
Chojna |
2016 |
2025 |
20 |
Międzyzdroje |
2016 |
2025 |
21 |
Myślibórz |
2016 |
2025 |
27 |
Skwierzyna |
2016 |
2025 |
34 |
Różańsko |
2016 |
2025 |
10 |
Goleniów |
2017 |
2026 |
12 |
Gryfino |
2017 |
2026 |
29 |
Trzciel |
2017 |
2026 |
30 |
Trzebież |
2017 |
2026 |
14 |
Kliniska |
2018 |
2027 |
24 |
Resko |
2018 |
2027 |
11 |
Gryfice |
2019 |
2028 |
19 |
Międzyrzecz |
2019 |
2028 |
22 |
Nowogard |
2020 |
2029 |
25 |
Rokita |
2020 |
2029 |
35 |
Strzelce Kraj. |
2020 |
2029 |
Asset Publisher
Asset Publisher
Struktura organizacyjna Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinie
Struktura organizacyjna Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinie
Struktura organizacyjna biura Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinie
Pion Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinie
Dyrektor kieruje całokształtem działalności Regionalnej Dyrekcji LP na zasadzie jednoosobowego kierownictwa i ponosi za nią odpowiedzialność, a także reprezentuje
RDLP na zewnątrz.
Wydział Organizacji i Kadr - (DO)
Zajmuje się organizacją struktur biura, całokształtem spraw pracowników biura RDLP
i kierowników nadzorowanych jednostek, zgodnie z odrębnymi regulacjami w rozumieniu Kodeksu pracy, PUZP dla PGL LP oraz innych unormowań prawnych obowiązujących w tym zakresie. Realizuje politykę personalną w RDLP oraz kadrową w zakresie doboru
i rozmieszczenia kadry kierowniczej w jednostkach organizacyjnych. Współpracuje ze związkami zawodowymi i szkołami leśnymi, prowadzi sprawy związane ze współpracą z zagranicą. Koordynuje obsługę prawną biura RDLP (z wyjątkiem kancelarii prawnej obsługującej sprawy
z zakresu stosowania ustawy PZP).
Wydział Kontroli i Audytu Wewnętrznego - (DK)
Wydział wykonuje zadania związane z kontrolą instytucjonalną oraz innymi czynnościami kontrolnymi w komórkach organizacyjnych RDLP, nadleśnictwach, zakładach LP nadzorowanych przez Dyrektora, koordynuje sprawy związane z załatwianiem skarg
i wniosków. Współpracuje z Głównym Inspektorem LP oraz organami kontroli państwowej.
Wydział Promocji i Mediów - (DR)
Realizuje zadania związane z prowadzeniem polityki informacyjnej, zapewnieniem sprawnej komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. Koordynuje działania w zakresie public relations. Zajmuje się obsługą i prowadzeniem konferencji prasowych, spotkań z mediami, organizowaniem wystąpień dyrektora w mediach oraz innych imprezach promocyjno-informacyjnych. Koordynuje i nadzoruje sprawy związane z: edukacją leśną społeczeństwa, zagospodarowaniem turystycznym lasu, funkcjonowaniem strony internetowej, mediów społecznościowych i Biuletynu Informacji Publicznej, pracami naukowo-badawczymi, organizacją (z wyłączeniem organizacji struktur biura RDLP i jednostek nadzorowanych). Koordynuje i nadzoruje sprawy związane z Leśnymi Kompleksami Promocyjnymi.
Inspektor Ochrony Danych - (DD)
Stanowisko ds. ochrony danych osobowych pełni funkcję inspektora ochrony danych
w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych, we wszystkich jednostkach organizacyjnych RDLP w Szczecinie. Inspektor Ochrony Danych jest włączany we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych, inicjuje, koordynuje, opiniuje, nadzoruje
i kontroluje, prowadzoną wspólnie dla wszystkich jednostek organizacyjnych RDLP politykę ochrony danych. Współpracuje aktywnie z wszystkimi administratorami danych osobowych wchodzącymi w skład RDLP (kierownikami jednostek organizacyjnych) oraz z podmiotami przetwarzającymi.
Stanowisko Regionalnego Inspektora Straży Leśnej - (DS)
Wspiera, nadzoruje i koordynuje realizację zadań z zakresu ochrony lasu przed szkodnictwem leśnym oraz zarządzania w sytuacjach kryzysowych. Nadzoruje i koordynuje działania Grupy Interwencyjnej Straży Leśnej. Współpracuje ze służbami mundurowymi i administracją publiczną w zakresie zwalczania szkodnictwa leśnego i reagowania kryzysowego. Prowadzi nadzór i kontrolę ww. spraw w jednostkach podległych.
Zespół ds. Współpracy z Otoczeniem Regionalnym – (DW)
Kreuje oraz wspiera działania z zakresu kształtowania relacji z otoczeniem RDLP w Szczecinie.
Pion Zastępcy Dyrektora ds. Gospodarki Leśnej
Zastępca Dyrektora ds. gospodarki leśnej kieruje realizacją zadań z zakresu zagospodarowania lasu.
Wydział Hodowli Lasu - (ZH)
Przygotowuje, wspiera, koordynuje oraz nadzoruje w jednostkach podległych zadaniazwiązane z nasiennictwem, selekcją, szkółkarstwem, hodowlą lasu, zadrzewieniami, nadzorem nad lasami niestanowiącymi własności Skarbu Państwa oraz certyfikacją gospodarki leśnej.
Wydział Ochrony Lasu - (ZO)
Inicjuje, nadzoruje oraz prowadzi pomoc merytoryczną w zakresie utrzymania należytego stanu zdrowotnego i sanitarnego lasów, zabezpieczania przed szkodami ze strony
czynników biotycznych, abiotycznych i antropogenicznych (z wyłączeniem szkodnictwa leśnego i ochrony ppoż. terenów leśnych). Koordynuje, wspiera oraz nadzoruje w jednostkach podległych zadania związane z gospodarką łowiecką.
Zespół ds. Ochrony Zasobów Przyrodniczych - (ZZ)
Zespół ds. Ochrony Zasobów Przyrodniczych koordynuje i prowadzi całokształt spraw z zakresu ochrony przyrody i środowiska, ochrony dziedzictwa kulturowego i gospodarki
wodnej.
Wydział Zarządzania Zasobami Leśnymi - (ZS)
Organizuje, koordynuje wspiera i nadzoruje całokształt zadań z zakresu stanu posiadania, postępowań z zakresu ochrony gruntów rolnych i leśnych oraz wyłączeń z produkcji.
Wydział Urządzania Lasu i Geoinformatyki - (ZU)
Do zadań Wydziału należy prowadzenie całokształtu zagadnień w zakresie urządzania lasu, Systemu Informacji Przestrzennej, a także tworzenia, dzielenia, łączenia i likwidacji oraz określania zasięgu terytorialnego nadleśnictw i obrębów leśnych – koordynowanie, wspieranie i nadzorowanie nadleśnictw w tym zakresie.
Stanowisko ds. Ochrony Przeciwpożarowej - (ZP)Inicjuje, nadzoruje oraz prowadzi pomoc merytoryczną w zakresie ochrony przeciwpożarowej obszarów leśnych, zarządzania kryzysowego oraz systemu łączności radiowej na terenie RDLP w Szczecinie.
Pion Zastępcy Dyrektora ds. Ekonomicznych
Zastępca Dyrektora ds. ekonomicznych kieruje realizacją zadań z zakresu pionu ekonomicznego.
Wydział Księgowości – (EK)
Prowadzi rachunkowość, rozliczenia podatkowe i finansowe, w tym obsługę pracowników RDLP z tytułu wynagrodzeń i innych rozliczeń osobowych oraz wspiera, koordynuje i nadzoruje jednostki organizacyjne w zakresie ewidencji księgowej, sprawozdawczości, finansowania
i kredytowania.
Wydział Analiz i Planowania - (EP)
Prowadzi sprawy związane z opracowywaniem planów i analiz ekonomicznych oraz współuczestniczy w przygotowywaniu właściwych sprawozdań, opinii a także sprawuje nadzór nad realizacją planów finansowo-gospodarczych. Wspiera, koordynuje i nadzoruje jednostki
w tym zakresie. Nadzoruje i koordynuje działalność zakładów LP o zasięgu regionalnym oraz Ośrodków Wypoczynkowych i Szkoleniowych.
Wydział Marketingu - (EM)
Prowadzi pomoc merytoryczną, koordynuje i nadzoruje działalność jednostek w zakresie sprzedaży drewna, polityki cenowej, handlowej i marketingowej z zachowaniem zasady racjonalnego wykorzystania surowca drzewnego. Prowadzi analizę rynków oraz sprawy związane z realizacją umów w zakresie obrotu drewnem. Prowadzi całokształt spraw związanych z promocją drewna oraz usługami z zakresu sprzedaży i spedycji drewna oferowanymi przez nadzorowane jednostki.
Wydział Infrastruktury Leśnej - (EL)
Koordynuje i nadzoruje sprawy dotyczące budownictwa ogólnego, drogowego, wodnego, postępu techniczno-technologicznego, transportu, wykorzystania maszyn i urządzeń
w leśnictwie.
Wydział Informatyki – (EI)
Realizuje zadania związane z organizacją, nadzorem, rozwojem, utrzymaniem oraz zapewnieniem bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych, w szczególności SILP
w jednostkach organizacyjnych oraz biurze RDLP. Prowadzi czynności związane z serwisem sprzętu, szkoleniami i ochroną praw autorskich oprogramowania w biurze RDLP.
Wydział Administracji - (EA)
Prowadzi całokształt spraw związanych z administrowaniem majątkiem RDLP w tym pomieszczeniami i środkami transportowymi, zaopatrywaniem pracowników w materiały biurowe, środki techniczne, umundurowanie, sprzęt itp. oraz zabezpieczeniem bieżących potrzeb. Prowadzi kancelarię biura RDLP oraz archiwum zakładowe, koordynuje sprawy związane ze stosowaniem instrukcji kancelaryjnej i archiwalnej. Prowadzi obsługę sekretariatu Dyrektora.
Zespół ds. Zamówień Publicznych - (EZ)
Prowadzi całokształt spraw z zakresu stosowania procedur zamówień publicznych w biurze RDLP i udziela wsparcia w tym zakresie nadzorowanym jednostkom. Koordynuje i nadzoruje kontraktowanie oraz realizację usług leśnych w jednostkach. Współpracuje na szczeblu RDLP
z przedstawicielami przedsiębiorczości leśnej.
Stanowisko Pracy Brakarza Regionalnego – (EU.B)
Prowadzi pomoc merytoryczną, koordynuje i nadzoruje działalność jednostek w zakresie użytkowania lasu (głównego i ubocznego), w tym pozyskiwania surowca drzewnego
z zachowaniem zasady racjonalnego jego wykorzystania. Prowadzi analizę systemów wykonawstwa prac pozyskaniowych oraz sprawy związane z funkcjonowaniem stanowiska pracy brakarza regionalnego, normalizacją i certyfikacją prac z zakresu użytkowania lasu.
Wydział Projektów Rozwojowych (ER)
Wydział prowadzi, koordynuje i nadzoruje sprawy związane z wdrażaniem projektów rozwojowych, projektów realizowanych ze środków pomocowych krajowych i europejskich.
Opr.: Wydział Organizacji i Kadr RDLP w Szczecinie