Asset Publisher
urządzanie lasu
Plan Urządzenia Lasu (PUL) jest to podstawowy dokument gospodarki leśnej opracowywany dla określonego nadleśnictwa, zawierający opis i ocenę stanu lasu oraz cele, zadania i sposoby prowadzenia gospodarki leśnej. Jest on sporządzany co 10 lat, na podstawie Ustawy o lasach
w oparciu o Instrukcję Urządzania Lasu, która stanowi załącznik do Zarządzenia nr 55 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 21.11.2011 r. W Planie Urządzenia Lasu zawarte są zasady i sposoby prowadzenia trwale zrównoważonej gospodarki leśnej w lasach wielofunkcyjnych.
- Etapy wykonania projektu planu urządzenia lasu:
1. Zwołanie Komisji Założeń Planu (KZP):
Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych (RDLP) zwołuje Komisję Założeń Planu (KZP), której zadaniem jest wypracowanie „Założeń do sporządzenia projektu Planu Urządzenia Lasu” wraz z Programem Ochrony Przyrody (POP) i Prognozą oddziaływania tego planu na środowisko (POnŚ). Uczestnikami KZP są: nadleśniczy, przedstawiciele RDLP, Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych (DGLP), Zespołu Ochrony Lasu (ZOL), przedstawiciele urzędów, samorządów, przedsiębiorców leśnych oraz organizacji zainteresowanych gospodarką leśną i ochroną przyrody w lasach nadleśnictwa.
2. Złożenie wniosku przez dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych odnośnie zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganej w Prognozie oddziaływania PUL na środowisko do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ). Wniosek powinien zawierać elementy o których mowa w art.51 i art.52 ustawy z dnia 3 października 2008r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2020 r. poz. 283 t.j.).
3.Zapewnienie przez dyrektora RDLP udziału społeczeństwa w postępowaniu, poprzez podanie do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej RDLP i lokalnej prasie informacji o:
- przystąpieniu do opracowania projektu PUL,
- możliwościach zapoznania się z założeniami do planu oraz o miejscu ich wyłożenia do wglądu,
- sposobie, miejscu i terminie składania uwag i wniosków,
- właściwości rozpatrywania uwag i wniosków.
4. Wyłonienie w drodze przetargu publicznego wykonawcy projektu PUL wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko. Wykonanie prac terenowych, a następnie kameralnych przez wykonawcę planu, wykonanie zestawień zbiorczych danych inwentaryzacyjnych wraz z ich zobrazowaniem na mapach przeglądowych, zaprojektowanie wskazówek gospodarczych, aktualizację Programu Ochrony Przyrody, sporządzenie Prognozy oddziaływania planu na środowisko.
5. Zwołanie przez dyrektora RDLP Narady Techniczno-Gospodarczej (NTG). Przedmiotem Narady jest:
- analiza gospodarki leśnej za okres obowiązywania poprzedniego Planu Urządzenia Lasu na podstawie: referatu nadleśniczego, koreferatu wykonawcy projektu PUL wraz z oceną oddziaływania na środowisko czynności gospodarczych wykonywanych zgodnie
z dotychczasowym PUL, referatu kierownika ZOL dotyczącego kierunkowych zadań
z zakresu ochrony lasu oraz informacji naczelnika właściwego do spraw urządzania lasu RDLP w zakresie wykonania monitoringu dotyczącego skutków realizacji planu na środowisko i obszary Natura 2000 zgodnie z ustaleniami przyjętymi w Prognozie oddziaływania na środowisko dla tego planu; - wnioski w sprawie ogólnej ochrony lasu na podstawie referatu Kierownika ZOL;
- omówienie projektu Programu Ochrony Przyrody na podstawie referatu wykonawcy;
- ocena projektu PUL na podstawie referatu wykonawcy i koreferatu nadleśniczego;
- akceptacja lub korekta Prognozy oddziaływania Planu Urządzenia Lasu na środowisko
na podstawie referatu wykonawcy projektu planu.
Z posiedzenia NTG wykonawca sporządza protokół, który zatwierdzany jest dyrektora RDLP. Uczestnikami NTG są: nadleśniczy, przedstawiciele RDLP, DGLP, ZOL, wykonawca, przedstawiciele jednostek naukowych jako eksperci.
6. Dyrektor RDLP bezpośrednio po podpisaniu protokołu z NTG podaje do publicznej wiadomości informacje o: możliwościach zapoznania się z projektem PUL wraz z Prognozą oddziaływania planu na środowisko; terminie i miejscu wyłożenia do wglądu projektu PUL;
o sposobie, miejscu i terminie składania uwag i wniosków.
7. Przekazanie protokołu wraz z projektem PUL oraz Prognozą oddziaływania na środowisko do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z prośbą o wydanie opinii.
8. Fakultatywne zwołanie, po uzyskaniu stosownej opinii w sprawie projektu PUL (wraz z POP oraz Prognozą) oraz ewentualnych uwag i wniosków, Komisji Projektu Planu (KPP), mającej charakter debaty publicznej - której przedmiotem jest:
- omówienie opinii, i zgłoszonych uwag i wniosków,
- wstępne sformułowanie uzasadnienia dotyczącego projektu PUL i ustosunkowanie się do uwag i wniosków zgłoszonych przez społeczeństwo.
9. Sporządzenie przez dyrektora RDLP, pisemnego podsumowania.
10. Skierowanie projektu PUL poprzez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych wraz
z podsumowaniem do zatwierdzenia przez ministra właściwego ds. środowiska. Po otrzymaniu pisma MŚ zatwierdzającej, Plan Urządzenia Lasu, dyrektor RDLP podaje do publicznej wiadomości informację o zatwierdzeniu planu, umożliwia zapoznanie się z jego treścią. Następnie przekazuje decyzję wraz z posumowaniem do RDOŚ oraz monitoruje oddziaływanie planu urządzenia lasu na środowisko.
- Informacje dot. obowiązujących Planów Urządzenia Lasu dostępne są na stronach BIP nadleśnictw, których obszaru plany te dotyczą.
- Tabela poniżej przedstawia okresy obowiązywania PUL dla nadleśnictw RDLP w Szczecinie:
Nr jednostki |
Nazwa nadleśnictwa |
PUL |
|
początek |
koniec |
||
7 |
Dobrzany |
2011 |
2020 |
31 |
Choszczno |
2011 |
2020 |
8 |
Drawno |
2012 |
2021 |
15 |
Kłodawa |
2012 |
2021 |
16 |
Łobez |
2012 |
2021 |
1 |
Barlinek |
2013 |
2022 |
6 |
Dębno |
2013 |
2022 |
28 |
Smolarz |
2013 |
2022 |
2 |
Bierzwnik |
2014 |
2023 |
3 |
Bogdaniec |
2014 |
2023 |
9 |
Głusko |
2014 |
2023 |
17 |
Mieszkowice |
2014 |
2023 |
13 |
Karwin |
2015 |
2024 |
18 |
Międzychód |
2015 |
2024 |
23 |
Ośno Lub. |
2015 |
2024 |
26 |
Rzepin |
2015 |
2024 |
32 |
Lubniewice |
2015 |
2024 |
33 |
Sulęcin |
2015 |
2024 |
4 |
Bolewice |
2016 |
2025 |
5 |
Chojna |
2016 |
2025 |
20 |
Międzyzdroje |
2016 |
2025 |
21 |
Myślibórz |
2016 |
2025 |
27 |
Skwierzyna |
2016 |
2025 |
34 |
Różańsko |
2016 |
2025 |
10 |
Goleniów |
2017 |
2026 |
12 |
Gryfino |
2017 |
2026 |
29 |
Trzciel |
2017 |
2026 |
30 |
Trzebież |
2017 |
2026 |
14 |
Kliniska |
2018 |
2027 |
24 |
Resko |
2018 |
2027 |
11 |
Gryfice |
2019 |
2028 |
19 |
Międzyrzecz |
2019 |
2028 |
22 |
Nowogard |
2020 |
2029 |
25 |
Rokita |
2020 |
2029 |
35 |
Strzelce Kraj. |
2020 |
2029 |
Asset Publisher
Asset Publisher
Lasy regionu
Lasy regionu
Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Szczecinie zarządza lasami Skarbu Państwa położonymi w północno-zachodniej Polsce, w granicach zachodniej części województwa zachodniopomorskiego, północnej części województwa lubuskiego i w zachodnim fragmencie województwa wielkopolskiego.
Ogólna powierzchnia Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinie wynosi ponad 691 tys. ha, w tym powierzchnia leśna około 659 tys. ha.
Jest to obszar zróżnicowany. Tereny leśne Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinie położone są w dwóch krainach przyrodniczo-leśnych i obejmują mezoregiony:
- w Krainie Bałtyckiej: Wolińsko-Trzebiatowski, Puszczy Wkrzańskiej i Goleniowskiej, Puszczy Bukowej i Równiny Wełtyńskiej, Równiny Nowogardzkiej, Równiny Pyrzyckiej, Pojezierza Myśliborskiego, Pojezierza Choszczeńskiego;
- w Krainie Wielkopolsko-Pomorskiej: Równiny Gorzowskiej, Pojezierza Dobiegniewskiego, Równiny Drawskiej, Ujście Warty, Puszczy Noteckiej, Pojezierza Łagowskiego, Równiny Nowotomyskiej.
Udział poszczególnych typów siedliskowych w lasach (%):
- siedliska borowe | - 51,3 |
- siedliska lasowe | - 44,2 |
- olsy | - 4,5. |
Struktura miąższościowa gatunków panujących w ogólnym zapasie drewna na pniu w lasach RDLP przedstawia się następująco (%):
- sosna | - 77,6 |
- świerk, daglezja | - 2,4 |
- buk | - 5,0 |
- dąb | - 5,6 |
- brzoza | - 3,6 |
- olsza | - 5,5 |
- grab | - 0,1 |
- pozostałe gatunki liściaste | - 0,2. |
Dominującym gatunkiem w lasach szczecińskiej dyrekcji jest sosna, zajmująca jako gatunek panujący 76,3 % powierzchni. Z pozostałych gatunków znaczenie gospodarcze mają: dąb – 6 % olsza – 5,7 %, buk – 5,3 %, brzoza – 4,4 %.
Znaczną powierzchnię lasów RDLP, bo około 21% stanowią drzewostany, młodniki i uprawy leśne założone na gruntach porolnych.
Przeciętny wiek drzewostanów wynosi 60 lat.
Opr.: Wydział Urządzania Lasu i Geoinformatyki w RDLP w Szczecinie